Thursday, September 4, 2008

Egyptisk hestekur og bursdagsfeiring

Resultatet av Lisas tur til sykehuset i går var at hun fikk beskjed om at hun har en kronisk halslidelse. Oioi, det hørtes jo alvorlig ut, "chronic pharyngitis" blir nå forsøkt kurert ved hjelp av fire forskjellige legemidler. Hun kom hjem fra sykehuset med bæreposer fulle av alskens naturlegemidler. I tillegg kom en lang liste over ting hun ikke får lov å spise eller drikke; kaldt vann, kaffe, te, og krydret mat. Mao det meste vi spiser hver dag! :-PNå er vi altså meget spente på hvordan dette utvikler seg, hun skal tilbake til oppfølgingstime neste uke.

I går skjedde det noe veldig koselig i forbindelse med ramadan. Jeg skulle ut for å kjøpe solkrem sånn akkurat rundt den tida muslimene bryter faste. Da jeg entret apoteket så jeg at det satt en stor gruppe mennesker på gulvet og koste seg med et riktig festmåltid. Jeg forsøkte å liste meg ut for ikke å forstyrre, men ble oppdaget og invitert til å slå meg ned. Når muslimer inviterer til slikt er det nærmest umulig å avslå uten å fornærme dem, så jeg måtte pent sitte ned og spise til tross for at jeg nettopp hadde spist. Ble et riktig koselig måltid i hvertfall, drakk daddelsaft og tamarindjus og spiste fisk og ris og brød og syltede grønnsaker, og noe merkelig jeg ikke vet hva var i det hele tatt.

I dag har vi feiret Lisas 22-årsdag, ingen stor feiring, rundt 6 timer ved bassengkanten på Nile Hilton, og sushifråtsing på en nyoppdaget (og nyoppstartet) sushirestaurant i nabolaget.

Lisas Mac er forresten død og begravet foreløpig, venter spent på svar fra Eplebutikken. Håper de kan fikse den, vi krysser fingene og håper på en positiv telefon fra eple-supportstaben...!

No comments: