Sunday, January 25, 2009

Vel tilbake fra Gulu

Naa er jeg vel hjemme i Kampala igjen, etter en lang og varm busstur fra Gulu. Oppholdet i Gulu har vaert veldig spesielt, preget av mange utforutsette hendelser, og mange sterke scener!

Vi dro tidlig til nasjonalparken Murchison Falls, paa ettermiddagen dro vi paa elveseafari paa Victorianilen! Der saa vi masse spennende dyr, bla elefant og bavian! Vi overnattet i telt midt inne i parken, og sto grytidlig oppe for aa se paa dyrene mens de var paa sitt mest aktive. Dagens hoeydepunkt var sjiraffene! :-)

Fra safarituren dro vi vidre nordover til Gulu. Bussselskapet sviktet oss, saa vi maatte avlyse deler av programmet. Det som var kjedeligst aa gaa glipp av var turen vi skulle ta til Pader for aa dele ut klaer. Vi kunne ikke risikere aa blir strandet der, saa vi gav alt vi hadde samlet inn til et senter i byen som driver med rehabilitering av ofre for borgerkrigens heringer. Paa sentret, HEALS, fikk vi hoere en tidligere barnesoldat fortelle sin historie, det ble en gripende og taarefylt ettermiddag!

Jeg fikk desverre ikke bodd hos en lokal familie mens jeg var i Gulu, for familiens overhode fikk malaria og kunne av naturlige aarsaker ikke ta i mot besoek. Dermed ble jeg plassert paa hotell i stedet. Det var jo hyggelig det ogsaa, men ikke helt det jeg haapet paa! Saant skjer, alt gaar etter Afrika-tid. Er Bare aa innse det, og ta det med et smil! :-)

I morgen er det Victory Day, og vi skal staa ute i solsteiken mens presidenten skal preke. Etterpaa gaar turen til Jinja hvor vi skal ha merprogramm som jeg forteller mer om siden! Naa skal vi en liten flokk ut for aa spise paa vaar siste kveld i Kampala. Valget har falt paa et sted som har det festlige stedet Hakuna Matata, hvor de visstnok serverer svinekjoett som skal vaere litt av en delikatesse her!

Mer kommer naar jeg er hjemme igjen! :-)

1 comment:

Hønemor said...

Spennanes me Afrika! Ska bli arti å hør å sjå når du kjæm heim! Vælkåmmen:-)