Monday, November 20, 2006

store problemer...

Vinteren har kommet til Cairo nå. Det blåser og er kaldt, alle går rundt med skjerf og hutrer, til og med vi nordmenn som er vant til kulde. Det er nå ca 24 varmegrader, men det føles som 5...
I den sammenheng har jeg forsøkt å skaffe meg litt varmere klær, men det viste seg å være svært vanskelig. Å finne noe sånt som ulltrøyer ol er helt umulig. Det går for det meste i syntetiske ting her, selv om egypterne skryter av bomullen sin: "yes yes, buy egyptian cotton, very very cheap price for you"! Hvor er bomulla når du trenger den? Jeg fant den tilslutt, i en butikk i en av de mer moderne bydelene i Cairo. Butikken lignet veldig på Hennes og Maurits, og de hadde alt fra ulljakker til størmpebukser og bomullgensere!
Så nå har jeg anskaffet meg "vinterklær" som burde holde frem til Jul. Jeg kommer nok til å få bruk for det ganske snart, for klassen min planlegger en tur til Sinai-fjellet til helga. Der blir det ned mot null grader om natta, så vi hamstrer vinterklær alle sammen.
Håper at det blir tur dit, morsomt å ta en tur opp på fjellet der Moses mottok de ti bud!

3 comments:

Vegard said...

dakkar liten som sliter med 20 grader :p

sinai skal være fantastisk flott om morgenen 0 grader eller ei...

Tante K said...

God tur til toppen av Sinai! Kle deg godt, der er det nemlig dritkaldt, men det er en uforglemmelig opplevelse...

Bård said...

Lurer på hvordan du skal klare deg når du kommer hjem til Norge! :) Her ser folk rart på meg når jeg går med skjerf og hansker når det er 5 grader ute.
Må være en enorm wind chill-faktor i Cairo...
Ta med noen bud hjem til meg fra Sinai, da. Og hils Farao.