Sunday, August 30, 2015

Tilbake i Jerusalem

Etter en noe strevsom reise kom jeg i går mårrest frem til Jerusalem. Ikke ideelt å starte avreisedagen med oppkast, men jeg ble bra nok til å komme meg på flyet. Dro fra Oslo i halv åtte-tida fredag kveld, og var fremme på hotellet i 7-tida neste morgen. Av de timene var 5,5 flytid, resten var passkontroll/sikkerhetssjekk, en times venting på flyplassen på at bussen skulle gå, før tre kvarter på tomme motorveier. Var en lettelse å komme frem til hotellet, selv om det var 7 timer til innsjekk... Fordrev tiden med å sitte i forskjellige sofagrupper og lese, sove litt på en solseng, og ta en runde for å sjekke om butikkene jeg brukte forrige gang fremdeles er i drift. Det er de heldigvis alle sammen, så nå har jeg fått kjøpt inn det jeg trenger av lokal mat og andre nødvendigheter.

Jeg skal altså være her i tre uker for å ta arabisk-kurs (det gikk nemlig opp for meg for en tid siden at det er ti år siden jeg begynte på arabisk på Blindern, og at det var på tide med oppfriskning). 
Nå er hodet mitt fullt etter fire skoletimer (4 x 50min) verbbøying og andre gramatiske ablegøyer. Foreløpig skal jeg ha undervisning på ettermiddagen, det er egnentlig veldig bra, for da er jeg innendørs de timene hvor det er varmest (jeg er konstant småsvett og dehydrert når jeg beveger meg utendørs, håper det går over snart).  

Til helga ska jeg unne meg å utforske Gamlebyen for n-te gang, trenger litt tid på å finne igjen alle de gode butikkene og cafeene. Kanskje gjøre noen røver/bomkjøp? :-D

No comments: